Saturday, September 26, 2009

Belajar Perisian Mudah Flash Swishmax


Salam.

Perisian Swishmax merupakan satu perisian yang berbentuk flash. Ianya agak mudah berbanding dengan Flashmx atau yang sebelumnya atau lain-lain perisian. Perisian ini juga amat ringan berbanding flash yang lain dan mudah digunakan dan diselenggara.

Pelbagai jenis animasi flash boleh dibentuk dengan menggunakan perisian ini, bermula daripada persembahan yang ringkas hingga peringkat yang sukar (basic, intermediate dan expert). Antara kelebihan utama Swishmax, ia boleh membuat animasi word, pelbagai grafik persembahan dan juga games.

Terdapat pelbagai effect yang telah disediakan oleh perisian ini berbanding lain-lain perisian yang berbentuk flash. Ini menjadikannya begitu popular di kalangan pencipta dan perekabentuk laman web.

Di antara kelebihannya yang lain, ianya mesra pengguna dan tidak memerlukan bahasa (code) html . Selain itu, pengguna juga boleh memasukkan bunyi/sound yang berbentuk format MP3 di dalam persembahan grafik. Ini memberi impak yang berkesan dan persembahan grafik menjadi lebih dramatis.

Selain itu, ianya boleh bekerjasama dengan flashmx , Flash player 5,6,7 dan 8 (terkini), Frontpage, Window Media Player serta Quicktime, .


Selamat mencuba.
Isi Kandungan

A. Pengetahuan Asas Paparan Muka Depan Perisian Swishmax
1.0.Paparan Muka Depan Perisian Swishmax.
1.1. Langkah Pertama .
1.2. Maklumat Paparan Menu utama.
1.3. Paparan Menu ‘Timeline’.
1.4. Paparan Menu’Outline’.
1.5. Paparan Menu’Tools’.
1.6. Lain-lain Paparan Menu Rujukan.
1.6.1. Paparan Menu ‘Movie’.
1.6.2. Paparan Warna ‘swatches’.
1.6.3. Paparan Menu ‘Text’.
1.6.4. Paparan Menu ‘Guides’.
1.6.5. Paparan Menu ‘Shapes’.
1.6.6. Paparan Menu ‘Tints’.

B. Pengetahuan Asas Perintah/icon ‘Tools’
2.0. Paparan Menu ‘tools’.
2.1. Fungsi : icon ‘Select’ .
2.2. Fungsi : icon ‘Reshape’.
2.3. Fungsi : icon ‘Fill Transform’ .
2.4. Fungsi : icon ‘Motion Path’.
2.5. Fungsi : icon ‘line’/garisan .
2.6. Fungsi : icon ‘pencil’/pensel .
2.7. Fungsi : icon ‘Bezier’.
2.8. Fungsi : icon ‘Text’/teks.
2.9. Fungsi : icon ‘Ellipse’/bulatan.
2.10.Fungsi : icon ‘Rectangle’/segiempat.
2.11.Fungsi : icon ‘Autoshape’/bebas.
2.12.Fungsi : icon ‘Pan’.
2.13.Fungsi : icon ‘Zoom’.

C. Teknik Asas Teks, ‘Effect’ dan ‘Timeline’
3.0.Pengenalan Teknik Asas Teks.
3.1.Langkah 1. Menulis Teks.
3.2.Langkah 2. Nama Teks.
3.3.Langkah 3. Memilih Warna Teks.
3.4.Langkah 4. Memasukan Effect Kepada Teks.
3.4.1.Fungsi Fade, zoom, slide, blur, repeat frame dan revert.
3.4.2.Fungsi appear into position, diappear from position, looping .
continuously, one off dan return to start serta core effect.
3.5.Langkah 5. Menambah Effect dan Masa kepada Teks.
3.6.Langkah 6. Memberhentikan Effect dan Masa Teks.

D. Teknik Asas Membuat ‘Button’ Dan Masukan MP3
4.0.Pengenalan Teknik Asas Membuat Button.
4.1. Langkah 1. Membuat Button Menggunakan ‘autoshape’.
4.2.Langkah 2. Membuat Button Dan Memainkan Muzik MP3.
4.3.Langkah 3. Memberhentikan Muzik MP3.

E. Teknik Asas Membuat ‘Effect’ Pada Imej Yang Diimport
5.0. Pengenalan Teknik Asas Effect Pada Imej.
5.1. Langkah 1. Import Imej Daripada Fail Simpanan.
5.2. Langkah 2. Modify Imej Jpeg.
5.3. Langkah 3. Masukkan ‘Effect’ (add effect).

F. Cara Menyimpan Fail Swishmax
6.0. Pengenalan Kepada Fail Swishmax.
6.1. Simpan Fail Swish (SWI).
6.2. Simpan Fail Shockwave Flash (SWF).
6.3. Simpan Fail AVI (MediaPayer).
6.4. Simpan Fail HTML.
6.5. Simpan Fail EXE (program).

G. Teknik Membuat ‘Button’ (Level 2)
7.0. Pengenalan Teknik Button (level 2).
7.1. Langkah 1. Membuat Button Menggunakan ‘Autoshape’ Atau Lain-Lain.
7.2. Langkah 2. ’Modify’ Button.
7.3. Langkah 3. Pisahkan Button.
7.4. Langkah 4. Warnakan Button

H. Teknik Membuat ‘Moving Non Stop’
8.0. Pengenalan ’moving non stop’.
8.1. Langkah 1. Tulis perkataan dan masukan ’effect’.
8.2. Langkah 2. Setting –’Moving Around Cicle’
8.3. Langkah 3. ’Modify’

I. Teknik Membuat ‘Drop Water’
9.0. Pengenalan ’drop water’
9.1. Langkah 1. Membuat bulatan/circle
9.2. Langkah 2. Tukar Warna Kepada ’Transparent’
9.3. Langkah 3. Masukkan `Effect Move’

J. Teknik Import Fail Flash Ke Dalam Swishmax
1.0. Pengenalan Fail Flash Macromedia.
9.1. Langkah 1. Import Fail Intro Dari Swf.
9.2. Langkah 2. Selenggara/Editing Fail Intro.
dan lagiii....
Tajuk : Swishmax Dalam Bahasa Melayu. Asas Perisian persembahan Flash.
Page:45+m/surat
Cetakan: Black & white
Penulis: shamsul johari b. shaari
Harga Termasuk Pos : Rm 15.00 je.
Ac: CIMB: 0508-0076782-52-5

1 comment:

  1. Hi, it's a great blog.
    I could tell how much efforts you've taken on it.
    Keep doing!

    ReplyDelete